Dobra jakość obsługi

Dobra jakość obsługi

W każdym biznesie troska o dobry kontakt sprzedawcy z klientem powinien być pierwszą myślą każdego właściciela. Niestety mając nawet najatrakcyjniejszą ofertę w regionie, można skutecznie przegrać rywalizację z konkurentami – chociażby poprzez gorszą reklamę lub brak profesjonalnej obsługi klienta. Jak pokazują rozliczne badania statystyczne, zła kelnerka w restauracji lub kasjerka w sklepie obuwniczym, jest w stanie nie tylko nie sprzedać danego towaru, ale nawet zniechęcić klienta do ewentualnego powrotu w przyszłości. Nieumiejętne potraktowanie klienta ze strony pracownika stojącego w pierwszym rzędzie kontaktów osobistych może skończyć się utratą pieniędzy z jednej transakcji – co jeszcze dla modelu biznesowego nie jest tak ryzykowne. Jeśli jednak klient zostanie zniechęcony do tego stopnia, że postanowi już nigdy więcej nie wracać w dane miejsce, a do tego zdecyduje się jeszcze zniechęcić do danej firmy swoich bliskich znajomych – konsekwencje mogą być katastrofalne. Dlatego warto jest pamiętać o tym, że przeciętna kelnerka jest w stanie bardzo skutecznie sprawić, by klient zamówił więcej do jednego rachunku, jak i chętniej powrócił na miejsce w przeszłości.

Ciężkim grzechem, zwłaszcza początkujących właścicieli i przedsiębiorców, jest przekonanie, że kelnerka czy kasjerka to zawód na tyle prosty w wykonywaniu, że przeciętna osoba z niskimi zarobkami także będzie w stanie poprawnie ją wykonywać. Niestety takie myślenie zgubiło już niejedną restarurację – chociażby w sytuacji, gdy szef kuchni potrafi przygotować świetne steki w różnych stopniach wysmażenia, a kelnerka nie jest w stanie powiedzieć nawet pół zdania o tym, skąd pochodzi mięso na steki, lub z której części wołu pochodzi dany kawałek. Oczywiście kelnerka czy kelner nie muszą od samego początku znać się na detalach kulinarnych i technikach gotowania – od tego są szefowie kuchni. Personel jednak, zwłaszcza ten pracujący na Sali i mający stały kontakt z klientami, powinien poprzez regularne przebywanie w kuchni i odpowiedni poziom szkolenia w pierwszych tygodniach pracy natychmiast taką podstawową wiedzę zdobyć. Jeśli klient zorientuje się, że kelnerka nie ma pojęcia o winie, które teoretycznie znajduje się w karcie restauracji od wielu miesięcy a nawet lat – raczej nagle nie zyska ochoty na zamówienie sobie butelki za osiemdziesiąt złotych. I to jest właśnie ten detal, który bardzo skutecznie odróżnia przeciętne restauracje nastawione na obsługę najniższymi kosztami, od miejsc, gdzie każdy człowiek na swoim stanowisku – kelnerka, barmanka, pomocnik kuchenny, menadżer i szef kuchni oraz właściciel – znać będą nie tylko swoje miejsce w tym układzie, ale także odpowiedzialności i obowiązki wszystkich wokół. Uzyskać taką harmonię w swoim zespole nie jest jednak łatwo, a im większą chcemy prowadzić restaurację, z coraz większą liczbą pracowników, tym bardziej jedno słabe ogniwo może bardzo skutecznie zniweczyć pracę całego zespołu. Odpowiedzialność za wybór odpowiednio zmotywowanych i ambitnych jednostek na dane stanowisko spoczywa więc tutaj głównie na właścicielu.

Share:

Spodoba ci się również: